De geboren Zaligmaker

De geboren Zaligmaker
“Want een Kind is ons geboren…” Jesaja 9:5a
“Want zie, ik verkondig u grote blijdschap die voor heel het volk wezen zal, namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.” Lukas 2:10b-11

Adventstijd en Kerstfeest 2022! Opnieuw mag in de wereld het heilsfeit, dat het heil uit Sion is neergedaald voor Israël en de volken herdacht, gevierd en verkondigd worden. Het wonder dat de Zaligmaker der wereld is neergedaald vanuit de hemel, geboren is uit de maagd Maria. Ik schrijf met nadruk ‘het wonder’. Echter… kijken we er nog van op? Is de glans er ná 2000 jaar niet een beetje vanaf? Dat eeuwenoude kerkmuren aan erosie lijden, dat is algemeen bekend. Maar geldt dat ook voor het eeuwenoude Kerstevangelie? Het is ons allemaal zo bekend.  

En daarom, u/jij die deze meditatie leest: ga er alstublieft even goed voor zitten en laat de woorden die je leest goed tot je doordringen. Christus, Gods Zoon… als Kind geboren! God die mens werd! De onmetelijke, onvergelijkbare, eeuwige God, neergedaald in deze wereld als baby, geboren uit een vrouw. Werkelijk: in het Kind van Bethlehem zien en ontmoeten wij God als nóóit tevoren. Maar het omgekeerde is niet minder waar: in het Kind van Bethlehem zoekt en ontmoet God óns als nooit tevoren. Nooit zijn God en mens zó dicht bij elkaar gekomen als in Christus. Wat zeg ik? In dit geboren Kind komen ze zelfs samen! Onbegrijpelijk, onbevattelijk. Een geboren Zaligmaker…

Jesaja mocht al lang voor de komst van Christus getuigen en profeteren van dit aanstaande wonder: “Want een Kind is ons geboren.” En nu is het absoluut waar dat de geboorte van ieder mens een groot wonder is. Dat beleef je als je zelf een baby’tje mag ontvangen of wanneer je bijvoorbeeld een pasgeborene in je handen houdt. Wie raakt er dan niet vervuld van het wonder van het ‘nieuwe leven’, geweven in de moederschoot en zó klein en teer ter wereld gekomen? Nu: dat laatste geldt ook voor ‘het beleven en aanschouwen’ van het wonder van de geboorte van de Zaligmaker. Wie op afstand blijft, het slechts vanaf een afstandje bekijkt… die zal het wonder er niet in zien. Maar wie dichtbij komt, zoals de herders dat deden (Luk. 2:15-17), namelijk om te zien ,,dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft” en wie komt en Hem in de armen neemt zoals korte tijd later Simeon deed (Luk. 2:28) en wie Hem in het hart sluit (Rom. 10:8)… voor die wordt, is én blijft de geboorte van dit Kind één groot wonder!

Iemand zei eens: “de duivel verleidde Eva in het paradijs om te kijken naar de verboden vrucht. En dat heeft de ogen van de mensen zó bedorven, dat de dingen van de wereld als door een vergrootglas waargenomen worden.” Met één blik stortte de gehele mensheid zich in de ellende. Wat heeft die éne blik onbevattelijk grote gevolgen gehad!
Maar nu deed God 2000 jaar geleden buiten het paradijs, midden in de ellende, dit Kind geboren worden. De Zaligmaker, Vrucht van Zijn schoot (Spr. 8:24-25) en Openbaring van Zijn liefde! Opdat wij Hem zullen zien! Óp Hem zullen zien! Want één gelovige blik op Hem, en we zullen niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben (Joh. 3:14-15). Laten daarom ook wij ,,zien het woord dat geschied is, dat de Heere ons bekend gemaakt heeft.”

Kerstfeest is het feest van de geboorte. Een geboortefeest dus. Nu is het belangrijk om hierbij te bedenken dat het in de wereld altijd een gewoonte is geweest om een kind, zodra het geboren is, aan familie en bekenden te laten zien. In de Bijbel lezen we daar ook van (Gen. 50:23/Ruth 4:16/Luk. 1:58). Wij noemen dat vandaag ‘kraamvisite’ en de laatste jaren hoor je steeds vaker dat mensen ‘een geboortefeest’ organiseren. Een feest waarop het geboren kind wordt getoond. Het Kerstfeest is al 2000 jaar lang een geboortefeest dat door God zélf wordt georganiseerd, met als doel dat mensen het geboren Kind van Bethlehem zullen zien! God nodigt jong en oud, rijk en arm, Jood en heiden uit om te komen om Zijn geboren Zoon te zien en te leren kennen als de Zaligmaker van de wereld. En de Geest, Die deze Vrucht in de moederschoot van Maria bracht, Hij is het die ons het gezichtsvermogen schenkt. Zodat ook wij zúllen zien dat het Kind van Bethlehem Christus de Heere is!
Daarom: Kom en zie! Echt waar: één blik in de kribbe, één blik op ’t kruis, één blik in het lege graf… het is genoeg! De Herders kwamen en zagen. Nathanaël kwam en zag. Zacheüs kwam en zag. De hoofdman over honderd stond erbij én zag! Petrus en Johannes kwamen en zagen. Jezus openbaarde Zich aan Thomas én Thomas zag. En Johannes zegt in zijn zendbrief: “En wij hebben gezien… en getuigen dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Zaligmaker van de wereld.”

Adventstijd en Kerstfeest 2022. Nog eens valt ons de eer te beurt dat ons de geboren Zaligmaker van Bethlehem wordt getoond. God laat Hem ons zien door middel van de verkondiging van het Evangelie, zoals Paulus dat op treffende wijze heeft gezegd in Galaten 3: ,,u, voor wie Jezus Christus voor ogen geschilderd is alsof Hij onder u gekruisigd was.” Zó ook galmt het Evangelie 2000 jaar ná de geboorte van Christus ons in de oren dat ,,het  Woord vlees geworden is, en onder ons heeft gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid” (Joh. 1:14).
Adventstijd en Kerstfeest 2022! Te midden van alle ellende in deze wereld en van deze wereld, schenkt God ons dit glansrijke geboortefeest! Een feest van ‘komen en zien’! Kom en zie ,,het woord dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft”! Want wie in geloof op Jezus ziet… die vreest voor dood en helle niet!
Ds. G. van den Berg