Verslag Gemeenteavond03.12.2016

Op 16 november is de jaarlijkse gemeenteavond gehouden. Ds. Viergever heet een ieder van harte welkom en we zingen psalm 119: 53 en 65 waarna hij ons voorgaat in gebed. We lezen uit de bijbel 2 Tim. 3: 14-17 en onze predikant geeft een korte uitleg van dit Schriftgedeelte.

Hierna krijgt diaken G. Meijer het woord om een toelichting te geven op de taken van de diaconie en de begroting van het college van diakenen voor 2017 te presenteren.
Op uitnodiging van de diaconie vertelt dhr. W.H.J. van Veen over de voedselbank Zuid Oost Groningen. Deze voedselbank verleent binnen de gemeenten Stadskanaal, Vlagtwedde en Bellingwedde aan ongeveer 150 gezinnen hulp, met name in de vorm van voedselpakketten.

Na deze uiteenzetting krijgt kerkrentmeester H. Fissering de microfoon. Hij geeft aan dat de dankstond collecte € 6390,00 heeft opgebracht en licht een aantal actuele onderwerpen toe. Onder meer wordt verteld dat er geld gereserveerd is voor onderhoud aan de pastorie. Daarna volgt nog de begroting kerkbeheer voor 2017. Voor de vrijwillige bijdrage 2017 wordt dezelfde procedure gevolgd als in voorafgaande jaren.

Vervolgens komt het zingen van een ander lied in de eredienst aan de orde en ds. Viergever verwoordt dat de kerkenraad dit onderwerp in meerdere vergaderingen heeft besproken alvorens tot een weloverwogen besluit te zijn gekomen. De ons bekende psalmen en enige gezangen willen we graag blijven zingen en daarnaast is er gekozen voor de bundel Weerklank. Een toelichting op deze keuze door de kerkenraad vindt u elders in deze kerkbode. De gemeente krijgt gelegenheid om de bundel Weerklank tegen een gereduceerde prijs te kopen. Hierover ook elders meer informatie. Deze verandering in de eredienst zal vanaf  D.V. 5 februari 2017 worden ingevoerd.

Na de pauze wordt de rondvraag gehouden en komen vanuit de gemeenteleden onder meer vragen naar voren over Weerklank (Kan er in elke kerkdienst één lied voor de kinderen in de eredienst worden opgenomen?), over overleden gemeenteleden  (Kan op de laatste dag van het kerkelijk jaar aandacht geschonken worden aan hen die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen?). Daarnaast een aantal vragen over samen gemeente zijn (graag meer samen de activiteiten organiseren), de suggestie eens een informele gemeenteavond te organiseren en de vraag of de nieuwe informatiegids over onze gemeente binnenkort mag worden verwacht: ja, begin 2017). De kerkenraad heeft alle gestelde vragen genoteerd en zal deze behandelen.

Hierna krijgt een jongere uit de gemeente, Frida Sterenborg, gelegenheid om te vertellen over de Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort. Zij heeft daar een zogenaamd tussenjaar gevolgd. Ze legt uit dat zowel voor je geloof, als je ontwikkeling dit een zinvol jaar is, vooral ook voor jongeren die nog niet precies weten wat ze na hun middelbare school willen gaan doen. Onder anderen krijg je les in de vakken  Geloofstoerusting, Persoonlijke ontwikkeling en Oriëntatie op studie en beroep.

Tot slot zingen we uit op Toonhoogte lied 179 en sluit onze predikant deze avond af met dankgebed.