De liturgie in de kerkdienst26.11.2016

In het voorjaar van 2016 zijn twee (extra) gemeenteavonden gehouden (voor 16-50 jaar en voor 50 jaar en ouder). De kerkenraad heeft toen aan gemeenteleden gevraagd wat hen bindt aan onze gemeente, maar ook wat zij graag veranderd willen zien om die binding te houden en/of te zien verbeteren. Een rode lijn in wat velen op beide avonden aangaven, was het verzoek om naast de psalmen en enige gezangen (de berijming van 1773) in de eredienst ook andere liederen te zingen.

De kerkenraad heeft vanwege dit terugkerend verzoek t.a.v. het zingen (niet alleen tijdens beide genoemde avonden, maar ook tijdens huisbezoeken – al jarenlang -) besloten om samen te gaan overwegen welke mogelijkheden we als kerkenraad zien voor eventuele aanpassingen. Immers als gemeente is het belangrijk om de verbinding met de oudere gemeenteleden te behouden (die veelal uitspreken dat zij de huidige psalmberijming willen houden) en de jongere gemeenteleden tegemoet te komen, zonder concessies te willen doen aan belangrijke uitgangspunten in de eredienst.

Het belangrijkste uitgangspunt is dat alle liederen in de eredienst er op gericht moeten zijn dat God wordt geëerd. Verder is er bij de keuze afgesproken dat de liederen aan vier andere uitgangspunten moeten voldoen:
•    De liederen moeten bijbelgetrouw zijn
•    De liederen moeten passen bij de gereformeerde belijdenis (zoals we die nu kennen)
•    De liederen moeten eredienstwaardig zijn (t.a.v. taal en stijl)
•    De liederen moeten muzikaal geschikt zijn (geschikt voor orgelbegeleiding)

Daarnaast was er de wens om uit één bundel te gaan zingen. Dit uit praktisch oogpunt.

Uit de keuze van vele zangbundels heeft de kerkenraad gekozen voor Weerklank. Deze bundel is in april 2016 gepresenteerd. Een aantal predikanten uit de Gereformeerde Bond heeft het initiatief genomen om een bundel samen te stellen van liederen die aan bovengenoemde vijf uitgangspunten voldoen. In Weerklank zijn voor alle gelegenheden passende liederen opgenomen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan belangrijke kernbegrippen uit het christelijk geloof, de christelijke feestdagen, doop en avondmaal, huwelijk, kinderliederen. De bundel bestaat uit 150 psalmen in een nieuwe berijming en 618 bijbelliederen.

Vanaf D.V. 5 februari 2017 hopen we Weerklank te gaan gebruiken. De opzet is dan als volgt: drie keer een psalm zoals we gewend zijn (Psalmberijming van 1773), één keer een psalm uit Weerklank  en twee keer een lied uit Weerklank. Deze aantallen zijn een richtlijn voor de predikanten die onze erediensten leiden. De ene keer zal bijvoorbeeld één psalm meer (dan de richtlijn van drie psalmen) worden gezongen, een volgende keer een lied meer uit Weerklank, omdat dit goed past bij het karakter van de dienst en/of de preek. ’Gemiddeld’ zal de verhouding dus 3, 1, 2 zijn.

Bij bijzondere diensten waarbij een liturgie op papier wordt gebruikt, blijft het mogelijk dat de predikant kiest voor een lied wat niet in Weerklank staat, omdat hij dat voor dat moment een goede keuze vindt.

De gemeente krijgt de mogelijkheid om Weerklank te kopen. In de nieuwsbrief van zondag 27 november ’16 en op de website van onze gemeente staat de nodige informatie

De kerkenraad hoopt en verwacht dat het besluit, dat  voor de komende zes jaar gaat gelden, tot eer van God en tot opbouw van onze gemeente zal zijn.

Voor alle duidelijkheid: de andere voorstellen van beide gemeenteavonden zijn daarmee niet van tafel en blijven onderwerp van gesprek in de kerkenraadsvergaderingen.

De kerkenraad