Verslag Roemeniëreis14.10.2016

Op zaterdag 10 september jl. vertrokken we met een groep van 9 personen naar Roemenië. Met twee auto’s reisden we naar vliegveld Eindhoven, vanwaar we naar Debrecen (Hong.) vlogen. Vandaar gingen we met een 16 persoonsbusje richting Oradea. Deze bus met chauffeur hadden we de hele week ter beschikking.
Onze overnachtingen waren in een gebouw van de kerk. We vertrokken vandaar elke dag naar een nieuwe bestemming. Omdat Ds. Melinda de eerste dagen afwezig was, hadden we onze kerkdienst in Csokaly met een in het Engels vertaalde preek afgedrukt op papier. De voorganger in deze plaats is Ds. Forro Csaba. We werden in de dienst toegesproken en Nanne Sterenborg deed nog het woord voor onze groep.

Deze gemeente is door onze werkgroep voorzien van verwarming en krijgt ook regelmatig kleding. De gemeente heeft een behoorlijke opkomst en er zit zelfs groei in. Eén van de ouderlingen heeft een landbouwbedrijf, waar we na kerktijd nog hebben gekeken en bij hun gemeentegebouw hebben we nog een maaltijd gehad.

Na terugkomst in Oradea is er nog een rondwandeling gemaakt.

De maandag gingen we naar Zsobok. Een plaats waar een kindertehuis is en waar we al veel voor hun gedaan hebben, o.a. in het leveren van een combine en het leveren en verbouwen van pootaardappelen. In dit kindertehuis bevinden zich rond de 65 kinderen. Om het kindertehuis in stand te kunnen houden, is er een bakkerij waar vele broden worden gebakken en naast akkerbouw is er ook melkvee. Ook wordt er sinds kort appelsap gemaakt. Het bedrijf is door de vanuit hier geleverde tractoren er erg op vooruit gegaan en men bewerkt  momenteel 200 ha  (i.p.v. vroeger 80 ha).
In het kindertehuis hebben we een rondleiding gehad door een Hongaarse mevrouw, iemand die daar nog maar net 8 dagen werkte, Adrienn Becske. Het was bijna niet te merken, dat ze er nog maar zo kort was. Ze wist ons goed op de hoogte te stellen over de gang van zaken in het kindertehuis.

De volgende dag (dinsdag) stond in het teken van Beius en Stei. In Beius is ds. Boros nu woonachting, nadat hij met emeritaat is gegaan, vanuit het plaatsje Uileacu de Beius. Ds. Boros is daar 41 jaar predikant geweest. Na ontvangst bij hem thuis is hij met ons meegegaan naar twee ziekenhuizen in Beius en in Stei. We werden ook daar na een hartelijk welkom rondgeleid en over vele problemen bijgepraat. Deze zomer zijn 29 ziekenhuisbedden naar Stei gebracht; de wens is uitgesproken om nog meer te krijgen. Op 17 augustus jl. had ds. Boros bij z’n afscheid al een pennenset met inscriptie ontvangen van onze werkgroep. Bij deze ontmoeting  hebben we nog even de gelegenheid genomen om nog even stil te staan bij zijn afscheid en de ontmoetingen die we met hem mochten hebben als contactpersoon en als Herder en Leraar voor Uileacu de Beius.

Op de woensdag gingen we richting Salonta en Arpad. In Salonta  wordt een nieuwe school gebouwd voor de leeftijdsgroep van 12 -18 jaar. Daar hebben we een rondleiding gehad en ook in de naastliggende basisschool. Vervolgens hebben we daar een kerk bezichtigd waar in die week bij de aanvang van het nieuwe schooljaar 3000 hoorders hadden gezeten. In Salonta is ook nog een kleinere school voor gehandicapte leerlingen, waar we ook nog een bezoekje aan hebben gebracht.
Nabij deze plaats ligt Arpad waar we het predikantsgezin een bezoek hebben gebracht. Ook deze gemeente beschikt over landbouwgrond waar ze o.a. ook fruitbomen hebben met kassen. Hun gemeentegebouw wordt momenteel opgeknapt en ze hebben daar ook een relatie met de kerk van Kornhorn en Drachten. Nanne Sterenborg verbouwt daar pootaardappelen die o.a. naar ziekenhuizen gaan in Stei en Arpad en naar een verpleeghuis in Soimi. Ook gaan er aardappelen naar de Franciscaner Zusters in Oradea waar ze een kinderdagverblijf hebben en een keuken voor daklozen.

Nog meer akkerbouw hebben we aangetroffen in de nabijheid van Marghita. Dat landbouwbedrijf is in handen van een Nederlandse eigenaar. Een groot deel van de pootaardappelen wordt daar door Nanne geleverd. Toen we hier op de donderdag waren is ons ook een en ander verteld over het bedrijf en wat er zoal verbouwd wordt op akkers en in de kassen. (tarwe, koolzaad, korrelmais, aardappelen, paprika’s, pepers, augurken).

De laatste dag van ons verblijf in Roemenië hebben we in Oradea doorgebracht. Eerst de synode van de reformatorische kerken. De praeses (daar noemen ze dat Bisschop) heeft ons uiteengezet hoe het daar reilt en zeilt in het kerkelijk leven. Hij gaf aan dat ze over het algemeen best tevreden zijn, maar dat daar ook een groot aantal kerken zijn met de nodige zorgen. Vanuit deze organisatie zijn er plannen voor het bouwen van een nieuw ziekenhuis in Oradea. Verder hebben we een synagoge bezocht en zijn we nog langs het transportberijf  Rozotti geweest, die de laatste paar jaar de transporten voor de werkgroep verricht.

Op zaterdag 17 september jl. reisden we weer terug. We kunnen stellen dat we met elkaar een mooie, drukke en indrukwekkende week hebben gehad. De gesprekken waren soms diepgaand en ook konden we veel plezier met elkaar hebben. Al met al een geslaagde week die we met Gods bijstand mochten beleven.

Transport:
Op vrijdag 30 september j.l. is er een auto met kleding en een paar andere attributen (bedden, rollators, bureaustoelen) geladen. De aankomst was op maandag 3 oktober in Oradea, vanwaar het verdeeld is over een groot aantal gemeenten en instellingen, die ook hierboven genoemd worden.

(Kleding)inzameling:
Op iedere eerste zaterdag van de maand is de sortering van de binnen gekomen  kleding en andere materialen, ’s morgens van 9.30 uur tot 11.00 uur aan de Ter Wuppingerweg 6. In de 1e week van november komt de kleding van de Kanaalstreek-parochies erbij.
Ook hebben we op 22 september j.l nog ongeveer 80 schoolsetjes van de Oranje Nassau-school gehaald. Dit schoolmeubilair zal wellicht bestemd worden voor de nieuwe school in Salonta.