Nationale Bijbelzondag14.10.2016

Op de Nationale Bijbelzondag 30 oktober staan we stil bij het feit, dat we een bijbel hebben. In Nederland is de Bijbel volop verkrijgbaar. We hopen dat veel kerkgangers zich op Bijbelzondag extra zullen realiseren hoe bijzonder het is, dat wij in alle vrijheid de Bijbel in onze eigen taal kunnen lezen. Dat vieren we, maar we besteden natuurlijk ook aandacht aan al die mensen. die dat ook graag zouden willen, maar nog niet kunnen beschikken over een bijbel in hun eigen taal. Vandaar dat we tijdens de dienst willen collecteren voor bijbelvertaalwerk en bijbelverspreiding wereldwijd, bijvoorbeeld in Cuba of Ethiopië. Dit jaar denken we ook aan bijbelwerk in Wit-Rusland waar mensen nog steeds de gevolgen ondervinden van de kernramp in Tsjernobyl van dertig jaar geleden.
Voor kinderen is er onder meer een speciale bijbelzondag-editie van het kinderblad Alef.

Nog een bijzonder feit:  Bijbel wint verkiezing Belangrijkste Boek ! Hierdoor heeft de Bijbel veel aandacht gekregen in de media. De Bijbel staat aan de basis van onze cultuur en is bepalend voor de godsdienstige traditie van ons land.
Even terugkijken. Dit jaar is het NBG in onze regio al een keer actief geweest en wel op zaterdag 10 september. Met zo’n 80-100 mensen uit verschillende kerken hebben we gefietst langs verschillende plaatsen uit de Bijbel. Onderweg waren taferelen uit de Bijbel te zien, Ruth en Naomi liepen op een akker, Petrus viste langs de waterkant enz.

Samen sloten we de middag af met het zingen van liederen bij de Sikkenberg en een heerlijk broodje kroket. We kunnen terugkijken op een geslaagde middag.

Tot zover het nieuws van het NBG, namens de vrijwilligers Geritha Kiel en Roelianne Wilzing.