College van Kerkrentmeesters08.05.2024

Themavergadering Begraafplaats
In november 2023 is er een themavergadering geweest over de begraafplaats bij onze kerk. Daarin is ook gesproken over de verouderde administratie van de begraafplaats. Tot het jaar 2019 werden maar heel weinig gegevens bijgehouden van de rechthebbende van grafrechten. Veel van de mensen die ooit als rechthebbende in de administratie zijn opgenomen, zijn niet meer in leven. En het is niet bekend wie de nieuwe rechthebbenden zijn. We kunnen dus niemand benaderen als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld als een grafmonument beschadigd is. Daarom willen we graag de administratie actualiseren. Om dit mogelijk te maken is er een werkgroep geformeerd bestaande uit gemeenteleden. Zij hebben aangeboden om te onderzoeken wie de huidige rechthebbenden zijn van graven waarvan dat nu niet bekend is. De leden van de werkgroep zijn: mevrouw A. Noorlag, de heer W.G. Volders en de heer B.A. Meems. Zij kunnen zeker hulp gebruiken bij hun onderzoek. Wilt u de werkgroep meehelpen onderzoeken? Meld u zich dan bij één van de leden van de werkgroep of neem contact op met kerkrentmeester G. Schaap via M 06-5135 0213.

Beleidswijziging Grafrechten
Het college van kerkrentmeesters heeft in overleg met de kerkenraad een beleidswijziging doorgevoerd. Deze wijziging betreft de aankoop van grafrechten voor de begraafplaats van onze gemeente. Het is per direct niet meer mogelijk om bij leven in voorverkoop een grafrecht te verkrijgen. Deze beleidswijziging is nodig, omdat er vaak meerdere - soms tientallen - jaren liggen tussen de verkrijging van het grafrecht en het daadwerkelijke gebruik van dat grafrecht. Deze situatie leidt tot extra kosten voor de gemeente, omdat de inkomsten van dat grafrecht dan niet in verhouding staan tot de uitgaven voor het onderhoud van de begraafplaats. Deze beleidswijziging helpt mee om grip te houden op de huidige en toekomstige kosten voor onze gemeente.