Steunbetuiging 07.05.2024

Joodse Gemeenschap in Groningen

Naar aanleiding van de toename van het antisemitisme en uitspraken van onder andere de scriba van de PKN heeft de kerkenraad gemeend de joodse gemeenschappen in en rond Groningen een hart onder de riem te moeten steken door hen een brief te schrijven, waarin de onverbrekelijke verbondenheid met het joodse volk tot uitdrukking wordt gebracht. Zoals u vrijwel dagelijks in de pers kunt lezen neemt de Jodenhaat momenteel hand over hand toe. Meerdere synagogen en joodse scholen moeten diverse beveiligingsmaatregelen nemen en Joden die op straat herkenbaar zijn worden uitgescholden en belaagd. In dit kader verwijzen wij u ook naar het slotwoord van dit kerkblad.
De brieven zijn vrijdag 19 april samen met een bosje bloemen bezorgt bij de Nederlands Israëlitische Gemeente Groningen, de Messiaanse-Joodse gemeenschap in Groningen en de Progressief Joodse Gemeente Noord Nederland in Zuidlaren.