Van de kerkenraad01.04.2024

Afkondiging van overlijden:
Met ingang van 1 april 2024 wordt een overlijden van gemeenteleden bekend gemaakt in de morgendienst direct na votum en groet. De gemeente wordt dan door de predikant verzocht te gaan staan en aansluitend staande een passende psalm of lied uit Weerklank te zingen.

Eeuwigheidszondag:
De kerkenraad heeft besloten dat met ingang van 2024 op eeuwigheidszondag, dat is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, dit jaar op zondag 24 november, stil te staan bij de gemeenteleden die in het afgelopen jaar zijn overleden. In een van de volgende kerkbladen zullen wij u op de hoogte stellen van de verdere invulling.

Censura Morum:
Als onderdeel van de voorbereiding op de viering van het Heilig Avondmaal vindt er censura morum plaats. Deze Latijnse term betekent: onderzoek naar de zeden. Dit betreft de vraag of er in de levenswandel bezwaren zijn tegen de deelname aan het Heilig Avondmaal. Oorspronkelijk vond dit plaats binnen de kerkenraad. Naderhand werden hierin ook de gemeenteleden betrokken. Voor gemeenteleden is er de gelegenheid om bij de kerkenraad iets te melden over zichzelf of over een ander lidmaat van de gemeente, wat deelname aan de viering van het Heilig Avondmaal in de weg kan staan. Dit kan een ruzie of een aanstootgevende zonde zijn, zoals dit wordt genoemd in het formulier. Hierbij mag verwacht worden dat eerst een persoonlijke benadering onder vier ogen is gezocht om de zaak op te lossen.
Indien dat niet lukt dan kan dit worden voorgelegd aan de kerkenraad. Lees hierover Mattheüs 18: 15 – 18. Wanneer het door gebed en een eerlijk gesprek dan komt tot berouw en verzoening is de weg vlak naar een zegenrijke viering van het Heilig Avondmaal.

Voorheen werd er op de maandagavond voorafgaande aan de viering van het Heilig Avondmaal censura morum gehouden in d’ Ekkelkaamp. De kerkenraad heeft besloten om deze werkwijze te wijzigen. Vanaf heden kunt u zich aanmelden voor censura morum uiterlijk tot en met de maandag voorafgaande aan de viering van het Heilig Avondmaal bij de scriba of de predikant per telefoon of per e-mail. Er zal dan op zeer korte termijn een afspraak met u worden gemaakt voor een gesprek waarbij altijd twee ambtsdragers aanwezig zijn. In principe vindt dit gesprek bij u thuis plaats.