Rondom de kerkdiensten31.01.2024

Gemeenteleden en eventuele gasten die de diensten bijwonen via de media, kerktelefoon of kerk TV vragen wij hun giften voor diaconie, kerkbeheer en zending over te maken op de rekeningnummers zoals die in de informatierubriek van dit kerkblad staan vermeldt.
Dit geldt eveneens voor de bijzondere en extra collecten.

Verkoop van collectemunten:
In de maand februari vindt de verkoop van collectemunten plaats D.V. maandag 12 februari 2024. ’s Middags van 15.00 – 16.30 uur en ’s avonds van 19.00 – 20.30 uur.

D.V. zondag 4 februari is de morgendienst speciaal gericht op de jongeren. Deze dienst wordt voorbereid in samenspraak met de catechesegroep vanaf 12 jaar. De inbreng van de jongeren heeft geresulteerd in het thema ‘engelen’. Er is tijdens de eerste twee catechisatielessen van januari met de jongeren over nagedacht. Van hieruit is het thema verder toegespitst op de rol die engelen in de eindtijd vervullen. De keuze voor de verkondiging is gevallen op Openbaring 7 vers 1 t/m 10.
In deze dienst hoopt Genesis medewerking te verlenen.

Heilig Avondmaal:
D.V. -zondagmorgen 25 februari 2024 hopen wij het Heilig Avondmaal te vieren.
De voorbereiding op de viering wordt gehouden op zondag 18 februari.
In de middagdienst van zondag 25 februari wordt de dankzegging gehouden.
Censura Morum wordt gehouden op maandagavond 19 februari van 19.00 uur tot 19.30 uur in d’ Ekkelkaamp.
De Avondmaalscollecte is bestemd voor Eleos (gereformeerde gezondheids zorg). Eleos betrekt geloof bij het werken aan herstel op geestelijk vlak. Bij start van de behandeling en begeleiding wordt gevraagd wat geloof betekend voor iemand persoonlijk en voor de manier waarop de klachten ervaren worden. En als er aanleiding daartoe is wordt het kerkelijk netwerk hierbij betrokken.

Heilig Avondmaal op witte donderdag
Zoals tijdens de gemeenteavond en in het kerkblad van december is vermeld, gaan we dit jaar voor het eerst op Witte Donderdag, 28 maart 2024 een dienst van bezinning met tevens een viering van het Heilig Avondmaal houden.

De Heere Jezus heeft het Avondmaal niet ingesteld op een zondag, maar op donderdag, om precies te zijn: op donderdagavond voorafgaande aan de Goede Vrijdag.
Hoewel aanvankelijk het de gewoonte was in de vroegchristelijke kerk om op iedere zondagavond Avondmaal te vieren, is daar in de tijd van de Reformatie binnen de protestantse traditie iets in veranderd. Waar zowel Calvijn als Luther aanvankelijk een méér geregelde Avondmaalsviering voorstonden, is het in de meeste protestantse gemeenten de gewoonte geworden om ca. 4x per jaar Avondmaal te vieren, zoals ook in onze gemeente gebruikelijk is en ook voortgezet zal worden.

Tegelijkertijd heeft de kerkenraad de waarde ervan ingezien om daar één uitzondering op maken.
Namelijk om in de stille week van Goede Vrijdag en vóór Pasen op de bewuste donderdagavond waarop onze Heere en Heiland het Avondmaal heeft ingesteld, geheel passend in het kerkelijk jaar, een extra bezinningsmoment in te voeren. Een korte dienst van plm. één uur, waarin ook de viering van het Avondmaal plaatsvindt.
Als kerkenraad hopen we dat door deze dienst en viering het bewustzijn van ‘de nieuwe bevrijding van Gods volk uit zonde en dood door het offer van Jezus Christus’ zal worden verdiept. Daarnaast hopen we ook dat, zoals de Maaltijd op de donderdagavond voor Jezus en de discipelen dé opmaat vormde naar Goede Vrijdag, deze dienst en viering ook voor ons dé opmaat zal vormen naar Goede Vrijdag en Pasen. Het brengt ons hopelijk nog dichter bij Christus, Die immers voor ons het grote Pesach Lam is. (1 Petrus 1:18-20) Ten slotte en ook niet onbelangrijk, volgt deze viering in het vervolg (wanneer van toepassing) direct ná de zondag waarop de belijdenisdienst heeft plaatsgevonden. Nieuwe lidmaten worden op deze manier kort na het doen van openbare belijdenis in de gelegenheid gesteld om deel te kunnen nemen aan de gemeenschapsmaaltijd van onze Heere.

In de dienst van Witte Donderdagavond zal er een verkorte versie van het avondmaalformulier worden gelezen. Deze verkorte versie is voorbehouden voor deze viering.
De rondgang met brood en wijn zal op de gebruikelijke wijze plaatsvinden. Voorafgaande aan deze viering zal er censura morum worden gehouden op afspraak. Indien gewenst kunt u hiervoor uiterlijk 21 maart 2024 contact opnemen met de scriba.
Voor een uitgebreide toelichting op deze viering verwijzen wij u naar het verslag van de gemeenteavond van jl. zoals dat vermeld staat in het kerkblad van december 2023.

Kinderoppas
Tijdens de morgendienst is er kinderoppas in d’ Ekkelkaamp.