Vrijwillige bijdrage 202416.01.2024

Geef voor je kerk

In het vorige kerkblad stonden de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van onze gemeente. U heeft kunnen lezen dat onze jaarlijkse uitgaven niet volledig worden gedekt door de inkomsten. We hebben al een paar jaar een tekort.

We hebben de tekorten steeds opgevangen door onze reserves aan te spreken. U begrijpt dat deze reserves verdwijnen als we dat blijven doen. Ook krijgen we geen toestemming om een nieuwe predikant te beroepen, mocht dat in de toekomst aan de orde komen. Het tekort moet dus weg!

Een belangrijk deel van onze inkomsten bestaat uit rente en pacht. Een lage rentestand als in de afgelopen jaren, is dus ongunstig. De pachtopbrengst van de landerijen blijft redelijk op peil en stijgt zelfs een beetje.

De belangrijkste inkomstenbron van onze gemeente is de vrijwillige bijdrage. Deze is de afgelopen jaren ook op peil gebleven. Dank daarvoor! Toch is dit helaas onvoldoende, want onze kosten zijn in de afgelopen jaren sterker gestegen dan onze inkomsten.

Als de gemiddelde bijdrage voor dit jaar 15% hoger wordt, dan is het tekort zo goed als verdwenen. Dit komt neer op € 50 per jaar extra. Dat is minder dan € 5 per maand.
We begrijpen heel goed dat voor sommigen onder ons € 50 een groot bedrag is om extra te geven. Daarom is het goed om te benadrukken dat we streven naar gemiddeld 15% extra bijdrage. Iedereen kan dus naar draagkracht bijdragen.

We doen een beroep op uw verantwoordelijkheid, die we als gemeenteleden allemaal hebben, om naar vermogen mee te helpen onze gemeente financieel gezond te krijgen en te houden. Geef voor je Kerk!