Nieuwsbrief zondag 12 februari11.02.2023

De collecten vinden plaats in de eredienst tijdens het zingen voorafgaande aan de prediking. De eerste is voor de diaconie en de tweede voor de kerk en instandhouding van de eredienst. Bij de uitgang kunt u geven voor de zending. Giften overboeken per bankrekening is uiteraard ook mogelijk.

Extra Collecte voor project 10 27:
Vandaag wordt een extra collecte gehouden die bestemd is hulp aan gezinnen en kinderen in Oost-Bulgarije. Het grootste gedeelte van de bevolking leeft daar in erbarmelijke omstandigheden. Velen zijn werkeloos, ondervoed en analfabetisch. Kind huwelijken zijn daar normaal. Er is daar een christelijke gemeente opgezet, die kinderen opvangt die in problemen zijn gekomen. Iedere dag opent de kerkelijke gemeente haar deuren om kinderen te voorzien van een maaltijd en   daarbij het evangelie te verkondigen. Project 10 27 is een samenwerking tussen het Werelddiaconaat en de GZB.
Uw gift voor dit project kunt u ook overboeken op rekening NL 44 RABO 0349 0041 96 ten name van diaconie hervormde gemeente, met vermelding van: project 10 27.

Alle collecten worden van harte aanbevolen

Tijdens de morgendienst is er kinderoppas in d’Ekkelkaamp.

Hand-out:
Voor de middagdienst is weer een hand-out samengesteld die met deze nieuwsbrief is meegezonden. Deze hand-out is bedoeld om 1) vóór de dienst alvast te lezen, 2) tijdens de dienst te gebruiken en 3) om ná de dienst het gesprek thuis te stimuleren. Het is zinvol de hand-out even uit te printen en mee te nemen naar de kerk.

Boekentafel en Verkoop collectemunten:
Maandag 13 februari is de boekentafel ’s middags en ’s avonds weer open.
Tijdens de openstellingstijden kunt u dan ook terecht voor de aankoop collectemunten.

Bediening Heilige Doop:
Aanstaande zondag, 19 februari, zal in de morgendienst de Heilige Doop worden bediend aan
Emanuël Huibertus de Leede.

Clubkamp Jeugdclub 16 + “G.Z.D.L.M.J.”
De jeugdclub 16 + hoopt vanaf aanstaande vrijdag 17 februari een kampweekend te houden in Vierhuizen.
In verband hiermee vervalt de catechisatie 16 + op vrijdagavond.

Noodhulpcollecte aardbevingen Syrië en Turkije:
Onvoorstelbaar leed! Zware aardbevingen in Syrië en Turkije eisen duizenden levens. Tienduizenden mensen zijn gewond, de ravage is enorm. Het Christelijk Noodhulpcluster (met o.a. Dorcas, Woord en Daad, Tearfund en ZOA) is al jaren in Syrië aanwezig en biedt noodhulp aan de slachtoffers.

De impact van de aardbeving is groot, in Turkije, maar ook juist in Syrië. Door conflicten is het land al jarenlang in crisis. Miljoenen Syriërs zijn ontheemd. De aardbevingen hebben de crisis nog veel groter gemaakt.
ZOA-landendirecteur Marjanne van Vliet in Syrië vertelt: “De mensen hier hadden al heel hard hulp nodig. De huidige aardbevingen geven een extra, dramatische dimensie aan de situatie. En het is ook nog eens bitterkoud!” De omvang van de ramp is enorm. Mensen blijven buiten op de straat, in de kou. Ze zijn bang voor nieuwe aardbevingen, ze durven niet bij opvanglocaties naar binnen te gaan. In Aleppo wonen ook veel ouderen, die niet zelf weg kunnen komen uit hun huizen. Hulp is zeer dringend nodig!”

Het Christelijk Noodhulpcluster is in Syrië al vele jaren ter plaatse en verleent nu noodhulp aan hen die getroffen zijn door de aardbevingen: onderdak, voedsel, water, winterhulp. Dat doen ze zelf, samen met kerken en met partnerorganisaties.
Extra collecte:
Volgende week zondag 19 februari collecteert de diaconie met een extra deurcollecte voor het bieden van noodhulp in Syrië. Maar u kunt uw gift ook overmaken op het rekeningnummer
(NL44RABO 0349 0041 96) van de diaconie o.v.v. “Noodhulp Syrië”