Kerkrentemeesters08.11.2022

Middels dit schrijven wil het College van Kerkrentmeesters u kort op de hoogte brengen van een aantal feiten die het vermelden waard zijn.

Zonnepanelen
Zoals op de gemeenteavond gepresenteerd zijn er begin september 48 zonnepanelen op het dak van d’ Ekkelkaamp geïnstalleerd. Deze panelen moeten er aan bijdragen de zeer fors gestegen energiekosten te verlagen. Met deze zonnepanelen wordt bij benadering evenveel stroom opgewekt dan dat er jaarlijks gebruikt wordt in d’ Ekkelkaamp. We zijn nu bezig om het energieverbruik in d’ Ekkelkaamp zelf te reduceren door het vervangen van de bestaande verlichting voor led verlichting. Dit zal in de komende periode worden uitgevoerd.

Achtergevel
Ook het technisch ontwerp van de nieuwe achtergevel van d’ Ekkelkaamp is gereed. De bouwvergunning voor het ontwerp is inmiddels ingediend en we hopen binnenkort de bouwvergunning te ontvangen. Het streven is om de uitvoering halverwege 2023 op te starten. Dit is erg afhankelijk van de beschikbaarheid van de benodigde materialen en de beschikbaarheid van aannemers en uitvoerend personeel. Om het gasverbruik voor het opstoken van de grote zaal wat te beperken is er een voornemen om tijdens de wintermaanden een isolerende folie voor de bestaande on-geïsoleerde achterwand aan te brengen.

Restauratie toren
We kunnen melden dat er vanuit de provincie Groningen een positieve reactie is ontvangen op onze subsidieaanvraag voor de restauratie van de toren. De beschikking is inmiddels ontvangen waarin is vastgelegd dat 70% van de projectkosten door de subsidieregeling GRRG (Groot onderhoud Restauratie Rijksmonumenten provincie Groningen) wordt gedekt. Dat is zeer positief echter betekent dit wel dat nog steeds 30% door de gemeente zelf betaald moeten worden. Op dit moment wordt er aan gewerkt om via diverse instanties aanvullende subsidies aan te vragen.

Jeugdhonk
In samenwerking met de Jeugdclub 12-16 wordt in de d’ Ekkelkaamp de hobbyzaal omgebouwd tot een jeugdhonk. Deze ruimte kan door de jeugd gebruikt worden tijdens en na de clubavonden. Vanzelfsprekend kunnen ook andere groepen gebruik maken van deze ruimte als hier belangstelling voor is. Een aantal vrijwilligers uit onze gemeente hebben al heel wat uren geklust. De vloeren en de wand tussen het jeugdhonk en de grote zaal zijn akoestisch geïsoleerd zodat geluidoverdracht tot het minimum beperkt wordt. Voorafgaand aan het klussen moest er flink worden opgeruimd. Een behoorlijk aantal (oude Ekkelkaamp) stoelen en ook het oude orgeltje dat altijd in één van de vergaderzalen stond, zijn op de nieuwsbrief te koop aangeboden. Zowel de stoelen als het orgeltje zijn verkocht aan gemeenteleden. De opbrengst wordt weer ingezet om de materialen voor het jeugdhonk te bekostigen.

Orgel
Zoals de voorgaande alinea is aangegeven is het orgel dat in één van de vergaderzalen stond verkocht. Dit orgel werd niet meer gebruikt. Reden hiervoor is dat onze gemeente dit voorjaar van familie D. Scheper van de Luringstraat 5 een ander en beter orgel hebben gekregen. Dit orgel hebben we vervangen voor het oude orgel. We willen de familie Scheper hierbij nog hartelijk bedanken voor deze gift!