Uitnodiging Zendingsavond04.10.2022

Woensdagavond 19 oktober 2022 hopen we als gezamenlijke kerken in de Brinkhof een zendingsavond te houden, aanvang 19.30 uur.
Spreker: Petri Hofland (Kerk in Actie) en Dr. Sithembiso Zwane.

We openen de avond met een quiz over Zuid Afrika en daarna zullen de sprekers iets vertellen over het werk in het Ujamaa Centrum (Pietermaritzburg) in KwaZulu-Natal. Ook zullen we samen de Bijbel openen en 'contextueel lezen' onder leiding van Dr Sithembiso Zwane. Bij deze manier van bijbellezen gaat men ervan uit dat de situatie waarin je zit invloed heeft op de manier waarop je de Bijbel leest en begrijpt.

Ujamaa is het centrum voor gemeenschapsopbouw en onderzoek binnen de Universiteit van KwaZulu-Natal. Het Ujamaa centrum werkt vooral met achtergestelde, arme gemeenschappen en maakt d.m.v. bijbelstudies persoonlijke situaties bespreekbaar. Zo bieden ze een waardige plek aan HIV positieve mensen, (seksueel) misbruikte vrouwen, gehandicapten, werklozen, vreemdelingen, enz. Bijbelse en theologische bronnen worden gebruikt voor positieve sociale veranderingen in de Zuid-Afrikaanse maatschappij. Religie is de ‘lijm’ van de gemeenschappen, het kan een bijdrage leveren aan een meer rechtvaardige en inclusieve samenleving.
Ujamaa is een pionier op het gebied van contextueel bijbellezen. Je eigen situatie kleurt het bijbellezen in.
Bijbelstudies herstellen de waardigheid van de gestigmatiseerde mensen en het stelt hen in staat gebruik te maken van alle mogelijkheden die een democratie biedt. Door middel van Bijbelstudies leren de mensen ontdekken dat God naast hen staat en hen niet afwijst.

Wij hopen u/jou de 19e oktober te ontmoeten, iedereen is van harte welkom.
Hartelijke groet,
de zendingscommissie van de Geref. kerk Onstwedde