St. Maatjes voor Stadskanaal06.01.2022

Zoek maatjes

VAN DE DIACONIE

Stichting Maatjes voor Stadskanaal zoek Maatjes!

In 2010 is op initiatief van de landelijke kerken de vereniging SchuldHulpMaatje opgericht.  De activiteiten van de vereniging zijn erop gericht om mensen met (dreigende) schulden vroegtijdig te bereiken en hulp te bieden door het inzetten van schuldhulpmaatjes. Dit zijn getrainde vrijwilligers, die deskundig en op persoonlijke wijze kunnen helpen naar een schuldenvrij leven.
Door het hele land zijn door lokale kerken inmiddels ruim 100 stichtingen opgericht die handen en voeten geven aan het werk van Schuldhulpmaatje.

Intussen hebben de diaconiën van zeven kerken (waaronder ook onze diaconie) binnen de gemeente Stadskanaal de Stichting Maatjes voor Stadskanaal opgericht. De stichting werkt onder de naam SchuldHulpMaatje Stadskanaal. We verwachten dat meer kerkelijke gemeentes zich hierbij aansluiten.

Schuldhulpmaatje Stadskanaal stemt hun activiteiten af met de gemeente Stadskanaal en met stichting Welstad. Voor de kosten van de stichting worden fondsen geworven.

Wanneer SchuldHulpMaatje?
Geldzorgen veroorzaken zoveel stress dat veel mensen niet meer helder kunnen denken. Ze verliezen het overzicht over hun geldzaken. Zelfs iets eenvoudigs als het openmaken van de post kan emotioneel te belastend worden. En zo raken ze steeds verder in de problemen. Geld geven heeft dan net zo weinig zin als een opgeheven vingertje. Veel effectiever is hulp in de vorm van begeleiding door een deskundige en goed opgeleide vrijwilliger. Mensen met schulden hebben vaak iemand nodig om te helpen hun schuldenprobleem effectief aan te pakken. Iemand die een luisterend oor biedt en zonder verwijten praktisch helpt, een ‘Maatje’ dus.

Een Maatje helpt!
Een Maatje helpt om alle inkomsten, uitgaven en onbetaalde rekeningen op een rij te zetten. Wie weer overzicht heeft en een plan om de schulden af te betalen, heeft veel minder stress. Dan komt er ruimte om te leren hoe je dat overzicht houdt en om samen na te denken over het eigen financiële gedrag. Mensen die niet sparen, impulsief met geld omgaan en hun administratie niet goed bijhouden lopen namelijk veel meer kans op (nieuwe) betalingsproblemen dan mensen met een laag inkomen.
Een Maatje heeft ook tijd voor een luisterend oor. Wie heeft daar geen behoefte aan als hij in de problemen zit?

Werving Maatjes voor/door SchuldHulpMaatje Stadskanaal.
Overweeg jij ook SchuldHulpMaatje of coördinator te worden óf ben je nieuwsgierig of dit misschien iets voor jou is en wil je graag meer informatie? Kom dan naar de Informatie- en wervingsavond op maandag 10 januari 2022 in de Brinkhof, Dorpsstraat 5 te Onstwedde. De bijeenkomst begint om 19.30 uur.

Iedereen is van harte uitgenodigd!

Het Bestuur Stichting Maatjes voor Stadskanaal:
- Henk Leenders, Protestantse gemeente Musselkanaal
- Marga Johannes, Gereformeerde gemeente Onstwedde