Betalen en Bezorgen Kerkblad08.09.2021

Iedere maand valt ons kerkblad “Hervormd Onstwedde” bij u in de bus en krijgt u geestelijk voedsel aangereikt in de vorm van een bemoedigende meditatie en een gedicht. Daarnaast wordt u geïnformeerd over het wel en wee van wat zich zoal heeft afgespeeld en gaat afspelen in onze gemeente. Kortom het kerkblad heeft een wezenlijke en onmisbare functie in ons gemeente zijn.

Het maken en bezorgen van het kerkblad heeft helaas ook een keerzijde in de alsmaar stijgende kosten. Het maken en bezorgen van het kerkblad kost op jaarbasis zo’n kleine € 10.000,00, dit is ruim € 1,80 per kerkblad, de totale opbrengst uit de vrijwillige abonnementsgelden zijn een stuk lager, in 2020 is ruim € 5.200,00 ontvangen.
Nu zijn er een aantal mogelijkheden om verschil tussen de kosten en de opbrengsten kleiner te maken: kosten reduceren en/of opbrengsten verhogen.

Om met het laatste te beginnen, we vragen de gemeenteleden niet om hun bijdrage te verhogen. Wel vragen we de gemeenteleden die zowel in 2020 als in 2021 geen bijdrage hebben gedaan voor het kerkblad dit alsnog te doen (NL68 RABO 0349 0545 92 o.v.v. postcode en huisnummer, richtbijdrage € 18,50). In het verleden werden acceptgiro’s verzonden maar dit is vanuit kostenoogpunt niet meer haalbaar.
Vorig jaar heeft ruim 30 procent van de abonnees een machtiging afgegeven voor een automatische incasso van hun bijdrage. De 70 procent die dit nog niet heeft gedaan willen we vragen zich aan te sluiten bij de 30 procent. Hiervoor vindt u een incassoformulier in het midden van het kerkblad zodat u deze gemakkelijk los kunt maken. Ook is het mogelijk om het incassoformulier te downloaden vanaf www.hervormonstwedde.nl, aanvragen via mail (diaconie@hervormonstwedde.nl) óf via T (0599(332666.
Het ingevulde incassoformulier graag inleveren bij diaken Gert Meijer (Wiltingelaan 3, 9591 DA Onstwedde).

Wat we wel willen doen is de grootste kostenpost reduceren, het gaat dan om de portokosten. In plaats van bezorging per post willen we  een netwerk met vrijwilligers opzetten die iedere maand een stapeltje kerkbladen gaan bezorgen bij de abonnees. Naast lagere kosten bevordert deze werkwijze een stuk betrokkenheid bij de gemeente en ontstaat de kans om af en toe een
praatje te maken met andere (en wellicht eenzame) gemeenteleden/abonnees.
En dat is eigenlijk nog belangrijker dan het kostenaspect.
In heel veel kerkelijke gemeenten is deze werkwijze overigens heel gebruikelijk.

Concreet vragen we dus vrijwilligers voor het bezorgen van het kerkblad. Opgave kan via diaconie@hervormonstwedde.nl óf T (0599) 332666 óf persoonlijk bij een van de diakenen.

De komende periode gaan we deze werkwijze verder uitwerken met het streven dat de kerkbladen met ingang van december maar uiterlijk met ingang van januari door vrijwilligers worden verspreid.

Tenslotte wijzen wij nogmaals op de mogelijkheid om een digitaal exemplaar van het kerkblad via de mail te ontvangen. Stuur hiervoor een mail naar kerkbladdigitaal@hervormdonstwedde.nl en geef aan of u het kerkblad alleen digitaal of zowel digitaal als via de post wilt ontvangen.