Dorcas Voedselactie14.10.2015

Dorcas Voedselactie-doe een boodschapje extra.

Ook dit jaar doen de 3 kerken in Onstwedde weer mee aan de Dorcas Voedselactie.  Landelijk organiseert Dorcas voor de twintigste  keer de actie. Het ingezamelde voedsel is bestemd voor Oost-Europa en Afrika. De Hervormde, Gereformeerde en ook de Christelijke Gereformeerde kerk houden de actie tijdens dankdag op 4 november. U kunt echter de zaterdag ervoor reeds inkopen doen bij de Coop. Daar houdt de Coop rekening met de actie en heeft voldoende op voorraad. Het voedsel wordt op Dankdag in november bij de kerken voor de aanvang van de dienst ingezameld. Op zaterdag 7 november is er ook nog een actie bij de Coop.

Dorcas heeft christelijke barmhartigheid hoog in het vaandel staan. Voor veel hulpinstanties is barmhartigheid een ‘besmet' woord geworden, iets dat teveel met de kerk te maken heeft. Het is niet ‘professioneel'. Barmhartigheid is echter geen gunst, maar een opdracht. Het gaat om het delen van de gaven, die de Here God ons heeft gegeven, met de anderen, met de armen. Uit het delen ofwel het geven spreekt emotie uit; de ontvanger weet dat er iemand aan hem denkt. Het is als hart onder de riem, een bemoediging voor mensen die in diepe ellende leven.

De voedselpakketten die via Dorcas, en gelukkig ook via andere organisaties worden ingezameld,  zijn niet bedoeld als structurele hulp. Een voedselpakket is een klein gebaar, maar tegelijkertijd belangrijk als het gaat om bewustwording. De Dorcas voedselactie slaat een brug tussen arm en rijk. En wij rijke mensen in Nederland mogen door het meedoen aan het verzamelen en door het geven hieraan mee doen.

De meeste voedselpakketten zijn bestemd voor de allerarmsten die buiten alle structurele hulpprogramma's vallen. Ze hebben geen sociaal vangnet, familie of vrienden die naar hen omkijken. Natuurlijk moet hulp duurzaam zijn, maar bij 'grannies' (bejaarden) is dat meestal niet mogelijk. Ze verkeren vaak zowel mentaal als lichamelijk niet meer in de conditie om te leren in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

Hatelijk dank voor uw hulp en bijdrage.

De diaconie(en) van de 3 deelnemende kerken in Onstwedde.