Nieuwsbrief zondag 25 november24.11.2018

Donderdag 29 november bent u en jij van harte welkom op de jaarlijkse gemeenteavond. Deze begint om 20.00 uur. Advent “aanblazen.” Op de eerste adventzondag zullen de Giezelbaargbloazers bij meerdere kerken in Westerwolde, waaronder de Hervormde kerk in Onstwedde advent “aanblazen.” Geschiedenis midwinterhoornblazen: Het midwinterhoornblazen staat bij veel mensen nog steeds bekend als een heidens gebeuren. Dat heeft te maken met het feit dat in een ver verleden geprobeerd werd de doelstelling van de goden Wodan en Odin te niet te doen. Men geloofde toen dat deze goden van plan waren het licht van de wereld weg te nemen. Dat kon je zien doordat de dagen steeds korter werden. Ook geloofde men dat deze goden tegengewerkt konden worden door het maken van vuur en geluid. Door het feit dat de dagen weer langer werden was men ervan overtuigd dat het had geholpen, dus het jaar erop maar weer. Betekenis: Geboorte van Christus gedenken. Met de komst van het Christendom werden bovengenoemde gebruiken langzamerhand afgeschaft of er werd een andere betekenis aan gegeven. Bepaalde gebruiken werden gehandhaafd in een andere vorm. Onze omgeving wordt nog steeds versierd met veel groen en mos. In adventstijd branden we nog steeds kaarsen. En in de adventstijd blazen ze in het oude Saksische land nog steeds op de hoorn. Dit om de geboorte van de Koning Christus aan te blazen. Daarom wordt er alleen geblazen van de eerste adventszondag tot Drie Koningen om het evangelie van de geboorte van Christus te gedenken. voor pastorale ondersteuning kunt u contact opnemen met de scriba. M 06-21522096.