HGJB- Traject28.06.2018

Visie op het jeugdwerk binnen de gemeente en de toerusting van jeugdleiding:

Dit is een traject dat de rechtzinnige ring gemeenten met het HGJB (Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond) willen ingaan om te onderzoeken en vastleggen wat onze visie als gemeente op het jeugdwerk is. Met andere woorden hoe zien wij als gemeente graag dat er vormgegeven wordt aan het jeugdwerk en wat zijn de doelstellingen per leeftijdscategorie en wat is daarvoor (meer) nodig.

Op 22 mei 2018 is in ‘het Kruispunt’ te Vlagtwedde ter voorbereiding op dit traject een toerustingsavond over het jeugdwerk voor predikanten, ouderlingen en diakenen van de rechtzinnige ring gehouden onder leiding van Arjen van Gent van de HGJB.
Allereerst opent Arjan van Gent met gebed. Daarna volgt een kennismakingsronde met de deelnemers en wordt gevraagd waarom je betrokken bent bij het jeugdwerk en wat de motivatie is.
Bijbelgedeelte Efeze 4:11-16 (HSV) wordt gelezen en een ieder kreeg de gelegenheid om hierin te onderstrepen wat je persoonlijk in deze tekst opvalt. Daarna volgt een korte bespreking in twee/drietallen en aansluitend een gezamenlijke bespreking van de kernwoorden die belangrijk zijn als wordt nagedacht over het jeugdwerk in de gemeente.
Vanuit de rechtzinnige ringgemeenten zijn voor deze avond vragen vanuit het jeugdwerk via scriba ds. J.F. Hoogstede doorgestuurd naar de HGJB ter voorbereiding op deze avond.
Vanuit de jeugdwerkleiding in onze gemeente kwamen de volgende vragen naar voren:

Vanuit de zondagsschool:
•   Het gebruik van psalmboekjes en het aanleren van psalmen. Hoe doen
    andere gemeenten dat?

Vanuit de 12-16 jeugdclub:
•  Hoe motiveer je  jongeren en houden we het ‘aantrekkelijk’? Er is zoveel
    ‘moois’ in de wereld.
•  Hoe kun je komen tot een opbouw in hetgeen je wilt aanbieden in vier jaar
    club 12-16?
•  Zijn er alternatieve werkvormen, methodes, enz. beschikbaar? De huidige
    werkvorm van de HGJB vinden we niet praktisch, daarom werken we veel met eigen
    materiaal.

Vanuit de 16+ jeugdclub:
•   Welke onderwerpen zijn interessant voor de jongeren?
•   Hoe moeilijk kan en moet je het maken?
•   Hoe creëer je groepsgevoel?
•   Hoe hou je jongeren vast (bij de gemeente) buiten de clubs
     en samenkomsten?
•   Grootte van de groep zegt niets over de “kwaliteit” van de avonden.

Uit alle ingekomen vragen vanuit de gemeenten van de rechtzinnige ring zijn op deze avond de volgende twee grote vragen besproken.
1)    Hoe houd je de 16+ erbij betrokken en
2)    Hoe betrek je de ouders bij het jeugdwerk.
Bespreking vraag 1:
Vanaf het 16e levensjaar wordt “geoogst” wat er in de voorgaande jaren is “gezaaid”. Belangrijk is om de  jeugd vooral zelf in te schakelen in de voorbereiding van de clubavonden. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld een thema aangeven. Belangrijk is om de jeugd daarin te coachen.
Bespreking vraag 2:
Ouders zoeken vaak handvaten in de geloofsopvoeding. Vaak hebben ouders vragen van praktische aard, zoals welke bijbel, hoe bidden (anderen). Vaak zoeken ouders contact met ouders met kinderen in dezelfde leeftijdscategorie om deze opvoedingsvragen beantwoordt te krijgen. Ook hebben ouders vaak hoge verwachtingen van de preek.
Om de ouders en gemeente te betrekken bij de geloofsopvoeding werd aangegeven dat dit onder andere zou kunnen door dit onderwerp te bespreken op een gemeenteavond, de ouders/gemeente herinneren aan hun doopgelofte voor zowel de eigen als de kinderen van gemeenteleden, een oproep voor een activiteit via het kerkblad
.
Arjen van Gent heeft naast de besprekingen van bovenstaande vragen ook heel duidelijk schematisch weergegeven en met ons besproken wat er belangrijk is in de geloofsopvoeding voor de verschillende leeftijdscategorieën van 0 - 24 jaar.
•    Vanaf ongeveer 4 jaar kunnen de kinderen al een kleine  taak krijgen om ze bewust te maken van verantwoordelijkheid en ze te betrekken bij de gemeente. Voorbeelden hiervan zijn meebidden, of optreden als kinderkoor ‘jong Genesis’ met bid- en dankdag.
•    Tussen ongeveer 10 - 12 jaar zijn de kinderen het leergierigst en hebben ze veel feitenkennis. Belangrijk is om in deze vraag te voorzien.
•    Vanaf ongeveer 13 jaar komt de focus vooral te liggen op personen buiten het gezin. De jeugd zoekt dan ‘voorbeeld’ personen.
•    Vanaf 16 jaar wordt er geoogst van de inspanningen daarvoor, ze reflecteren en hebben veel vragen. Belangrijk is om met ze over deze vragen te spreken en ze te coachen,
•    Vanaf 19 jaar is het belangrijk om in gesprek te blijven en te coachen.
Deze avond werd door alle aanwezigen als zeer verhelderend en nuttig ervaren en binnen de gemeenten zou gekeken worden of dit traject een vervolg moet krijgen in de vorm van een toerustingsavond voor jeugdwerkers.

De hervormde gemeenten van Nieuwe Pekela, Onstwedde, Oude Pekela en Vlagtwedde hebben positief gereageerd op de vraag om door te gaan met het HGJB-traject. Wellicht dat er nog andere gemeenten uit de rechtzinnige ring mee gaan doen, maar dat is op dit moment nog niet bekend.
Het vervolg zal zijn dat D.V. in september binnen de kerkenraad de visie en doelstellingen worden vastgesteld  met behulp van het ondersteunende materiaal dat verstrekt is door de HGJB.
De visie en doelstellingen zullen bekend gemaakt worden aan de jeugdraad, die op haar beurt de leiding van de zondagsschool en de jeugdclubs inlicht.
De toerustingsavond voor de leiding van de zondagsschool en de jeugdclubs wordt geleid door de HGJB en zal, naar het nu lijkt, plaats vinden in oktober. - dit is alvast een vooraankondiging voor alle leiding van de jeugdverenigingen –. Op deze avond worden de doelstellingen per jeugdvereniging uitgewerkt met hulp van de HGJB en wordt duidelijk wat er nodig is om dit te realiseren. Na deze avond wordt dit doorgevoerd binnen de jeugdverenigingen en zal dit geëvalueerd worden. Tijdens dit traject is de HGJB beschikbaar om ons hierbij te ondersteunen.