Kerk 202504.06.2018

In 2017 stond een groot gedeelte in het teken van kerk 2025. Wat houdt dit in? De structuren zoals deze voorheen altijd bestonden zijn met ingang van 2018 gewijzigd. De classis Oost-Groningen is opgeheven en heet vanaf mei 2018 Ring Oost-Groningen. De nieuwe classis is veel groter: classis Groningen-Drenthe. Landelijk gaan we terug van 74 classes naar 11. Per classis wordt een classispredikant aangesteld, waarvan de sollicitatie/benoemingsprocedure nog  loopt en deze wordt per 1 september 2018 aangesteld. Afvaardigingen naar de classis vanuit de kerkenraad komt dus te vervallen. Dit is nu naar de Ring Oost-Groningen waar wel afgevaardigden in zitten. Deze Ring komt eens per jaar bij elkaar en staat in het kader van ontmoeting. Het wordt geen vergadering meer genoemd. Afgevaardigden vanuit de kerkenraad zijn ouderling/kerkrentmeester A. de Vries en diaken J.H. Wolfs.

Vanuit de 11 nieuwe classes zijn er afvaardigingen naar de generale synode. Deze wordt qua omvang ook kleiner. Per 1 januari 2019 is het aantreden van de generale synode nieuwe samenstelling een feit.

Al deze kerkordelijke wijzigingen zijn in drie delen behandeld afgelopen jaar in de classes en besloten door de generale synode.
Deel I: Regio’s en kerkelijke presentie;
Deel II: Back to Basics;
Deel III: De Predikant.

Het is te veel informatie om alles in het kerkblad te vermelden. Toch willen we u deze globale informatie niet onthouden. Op Internet kunt u hier meer overlezen: www.protestantsekerk.nl/kerk2025/kerk2025