Jeugdraad02.06.2018

Doe mee met het Diaconaal project: "Open je ogen"

Niet makkelijk
Het is niet makkelijk om christen te zijn in een islamitisch land als Egypte. Kerken krijgen vaak te maken met weerstand en wantrouwen. Sommige Egyptenaren denken zelfs dat christenen gevaarlijk zijn en hun kerken vol hebben liggen met wapens. Toch trekken de christenen in Egypte zich niet terug. Ze vormen samen levende gemeenten waar ze elkaar ontmoeten, God aanbidden en groeien in hun geloof. Daarnaast kijken ze hoe zij concreet iets kunnen doen voor de mensen in hun omgeving. De hoofdstad Cairo groeit supersnel. Elke dag komen er honderden mensen bij, op zoek naar werk. Die mensen komen terecht in de (sloppen)wijken aan de rand van Caïro, waar bijna geen voorzieningen zijn. Juist op zulke plekken wil de kerk aanwezig zijn en worden nieuwe gemeenten gesticht. Ze willen met  open ogen in de wereld staan en zo de liefde van God uitdragen.

Wat doet de kerk?
Kerken zorgen voor:
• Medische zorg: Sommige artsen werken naast hun gewone werk één dag in de week vrijwillig in het kerkgebouw. Zo kunnen ook de armste mensen medische zorg krijgen.
• Kinderopvang: Ouders moeten soms allebei werken om genoeg te kunnen verdienen. De kerk helpt door hun kinderen op te vangen en liefdevol te begeleiden.
• Scholing: Vrouwen worden geholpen om een vak te leren. Zij kunnen bijvoorbeeld door een naaicursus zelf kleren maken voor hun kinderen en ook nog wat geld verdienen.
• Jeugdwerk: Kerken organiseren een zondagsschool en vakantiebijbelclub voor de kinderen uit de buurt. De kinderen komen zo graag, dat de lokalen soms uitpuilen!
Om deze actie, georganiseerd vanuit de HGJB, te ondersteunen gaan de jeugdclubs van onze gemeente lege flessen inzamelen om een financiële bijdrage te leveren aan dit project.

Wij komen op vrijdag 15 juni vanaf 18:30 uur bij u langs om lege statiegeldflessen of kratten bij u op te halen.
Als u deze actie ook wilt ondersteunen vragen wij u om de lege flessen alvast te sparen zodat wij een mooi bedrag voor dit goede doel kunnen overmaken. Meer info is te vinden op www.hgjb.nl/diaconaalproject. Alvast bedankt en wij rekenen op een mooie opbrengst.

Namens de Jeugdraad,
René Jonker