Diac. Werkgroep Roemenië04.04.2018

De laatste tijd zijn we op enkele punten behoorlijk in beeld geweest. Eén van de regionale weekbladen uit deze regio heeft e.e.a. bekend gemaakt en ook op Onstwedde.info en op www.hervormdonstwedde.nl was er al bekendheid gegeven aan twee actieve gebeurtenissen.

De opbrengst van het Crescendo-optreden in november 2017 is in februari jl. door Nanne Sterenborg overhandigd aan bestuur en directie van het ziekenhuis in Stei.  Men gaat er  echoapparatuur voor aanschaffen.  Men was erg ingenomen met de actie die we voor hen mochten doen.

Vervolgens is het schoolmeubilair van de Gabriël-Dam school  te Stadskanaal  getransporteerd naar Roemenië. De schooldirecteur, Margreet Mulder- Huls, stelde ons in januari jl. op de hoogte van het feit dat ze een nieuwe school kregen incl. nieuw meubilair en dat we het oude meubilair konden krijgen voor Roemenië.  Het meubilair waar ze in Roemenië over beschikten was niet te vergelijken met de bureaus, tafeltjes en stoeltjes van de ca. acht klaslokalen te Stadskanaal. Het zag er nog prima uit, wat hier afgedankt zou worden. Het uitwisselen van enkele afbeeldingen van het meubilair leidde er toe dat de keuze in Roemenië snel was gemaakt. Vervolgens werd een transport gepland en  kwamen ds. Melinda, de schooldirecteur met een 4-tal leerlingen naar hier en werden de meubels ingeladen. Dat vond allemaal plaats op 9 maart jl. Na het inladen van het meubilair vond nog een rondleiding plaats door Margreet Mulder van de nieuwe school  “Het Mozaïek”  te Stadskanaal.  Daarbij werd ook aandacht besteed aan het leersysteem hier tegenover de gang van zaken in Roemenië.

Ook werden onlangs nog enkele pallets kleding en medisch materiaal/voeding  meegenomen door transportbedrijf Jaap Wind uit Mussel. Hij reed voor de Oosterkadekerk naar Medias (in Roemenië) en liet ons weten dat hij ruimte beschikbaar had, zodat hij de spullen kosteloos mee heeft genomen.