Verslag Gemeenteavond05.12.2017

Op 22 november jl. is de jaarlijkse gemeenteavond gehouden. Ds. Viergever heet een ieder van harte welkom en in het bijzonder ds. en mevr. de Graaf uit Urk. Hierna zingen we Psalm  89 : 1 en 15, waarna hij ons voorgaat in gebed. We lezen uit de bijbel Romeinen 11 : 1-6 en er volgt een korte uitleg van dit Schriftgedeelte.

Ds. H. de Graaf wordt uitgenodigd om zijn presentatie voor te dragen van de Stichting Steun Messiasbelijdende Joden (SSMJ). Deze stichting is in 1999 opgericht en ondersteunt op dit moment ongeveer 25 projecten. Messiasbelijdende Joden belijden Jezus als hun Redder. In Israël vormen zij een zeer kleine minderheid (0,25%) van jonge gemeenten voor wie steun vanuit het buitenland onmisbaar is. Ondersteuning wordt gegeven aan gemeenten voor kosten van huisvesting en gemeentelijke activiteiten; Diaconale projecten, zoals het verstrekken van gratis maaltijden aan armen, afkickcentrum voor verslaafden, toerusting, door een website van de Bible Society in Israël, een Messiaanse school in Jeruzalem en geïllustreerde kinderbijbels. Door deze steun van de SSMJ kunnen Messiasbelijdende Joden beter laten zien dat zij én Jood zijn én in Jezus Christus geloven als hun Messias en Redder. Het verlangen van deze Messiasbelijdende Joden is, dat andere Joden door hun getuigenis tot het geloof in Jezus komen.

Hierna krijgt diaken J. Wolfs het woord om een toelichting te geven op de taken van de diaconie en de begroting van het college van diakenen van 2018 te presenteren.
Na deze uiteenzetting krijgt ouderling/kerkrentmeester A. Maarsingh het woord. Hij geeft aan dat de dankstondcollecte € 6216,00 heeft opgebracht en licht een aantal actuele onderwerpen toe. De renovatie van de pastorie nadert zijn voltooiing. Het geld dat wordt opgebracht middels het verjaardagsfonds zal besteed worden aan nieuw meubilair en een PVC vloer in het zaaltje boven en het zaaltje dat gebruikt wordt voor de kinderoppas in d'Ekkelkaamp.
Daarna volgt nog de begroting kerkbeheer van 2018. Voor de vrijwillige bijdrage 2018 wordt dezelfde procedure gevolgd als in voorafgaande jaren.

Vervolgens komt de zesjaarlijkse stemming aan de orde en ds. Viergever geeft aan dat het van groot belang is dat de verkiezingen vanuit de gemeente gedragen worden en algemene steun verwacht wordt in het aandragen van namen voor de kerkenraadsverkiezingen. Bij de laatste zesjaarlijkse stemming is de keuze gemaakt, dat de kerkenraad, nadat de gemeente aanbevelingen voor ambtsdragers heeft gegeven, over gaat tot de benoeming van ambtsdragers. Tot stemmen zijn de belijdende leden van de gemeente bevoegd.  De aanwezigen wordt gevraagd of zij middels stemming (opsteken van de hand) hierin de kerkenraad wederom mandaat geven en dit wordt met algemene stemmen aanvaard.

Na de pauze wordt de rondvraag gehouden en komen vanuit de gemeenteleden de volgende vragen naar voren.
-Bij het laatste optreden van Genesis overstemde de muziek alles waardoor het zingen niet was te verstaan. Ook zij die thuis mee luisterden via de kerkradio hadden dit probleem.
-Er worden collecten gehouden voor de HGJB en IZB, maar het diaconaal centrum "De Herberg" in Oosterbeek wordt niet genoemd.
-Het Bijbeluurtje in het Landhuis aan de Landlaan valt dat niet onder onze kerk?
-Verhuizingen van personen worden niet vermeld in het kerkblad.
-Wie van onze gemeente doen werkzaamheden bij Radio Westerwolde?
-Over het jeugdwerk wordt weinig vermeld in het kerkblad. Kan er niet wat meer gezamenlijk worden gedaan met de andere kerken voor de jongeren? Door gastpredikanten niet van ver te halen, kan men geld besparen en dit aan het jeugdwerk besteden.
-Is het mogelijk dat het orgel in de middagdienst iets zachter bespeeld wordt, want ook dit overstemt de samenzang omdat er dan veel minder gemeenteleden zijn.
De kerkenraad heeft alle gestelde vragen genoteerd en zal deze behandelen.