Nieuw seizoen04.07.2024

Het volgende kerkblad zal in het teken staan van de start van het nieuwe winterseizoen. Voorbereidingen zijn en worden al volop getroffen.

De startdienst zal D.V. plaatsvinden in de morgendienst van zondag 8 september en de catechisaties beginnen op 23 en 26 september. De 23e start ook de belijdeniscatechisatie weer. Op laatstgenoemde willen we graag nu alvast de aandacht vestigen. Dat biedt u/jou de gelegenheid om er in deze zomermaanden verder over na te denken.

Onze gemeente telt in totaal ca. 800 (doop)leden. Recente cijfers tonen dat iets meer dan de helft van deze 800 leden belijdend lid is. Ruim 350 doopleden hebben dus het ja-woord, dat bij de doop door God aan hen gegeven is, nog niet in het openbaar beantwoord. Natuurlijk zitten in dit getal ook de jonge kinderen meegerekend, maar toch! Er zijn alles bij elkaar nog héél wat 18+ers die geen openbare belijdenis van het geloof hebben afgelegd.
Jezus zegt: “Ieder dan die Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.” (Matth. 10:32) Worden we met deze woorden niet stilgezet? Dringen deze woorden ons niet om hier serieus werk van te maken? Want deze woorden van Jezus gelden ook ons, of je nu 17 bent of 75 jaar. Ik weet dat er vragen kunnen leven als: ‘durf ik mijn ja-woord wel aan de Heere te geven?’ of ‘kan ik wel nakomen wat ik de Heere beloof?’ of ‘pas ik wel in zo’n groepsproces van een heel winterseizoen’ en ‘lukt het me wel om de lesstof eigen te maken?’ Tip: vraag het eens na aam en praat er eens over met de belijdende leden die in de achterliggende jaren belijdenis hebben gedaan. Zij zijn ervaringsdeskundigen en kunnen wellicht bepaalde zorgen wegnemen. Natuurlijk kunt u/jij ook met deze en andere vragen ook terecht bij uw/jouw wijkouderling of predikant.
Liefdevol dringt de kerkenraad er bij u/jou op aan: leg de woorden van Jezus niet naast u/je neer! Want de Heere vraagt ook van u/jou om een ja-woord vanuit het hart. En zou Hij, Die alles in Zijn hand heeft, niet machtig zijn om ook u/jou te geven wat daarvoor nodig is? Laten we nooit vergeten dat de Heere op grond van onze doop er recht op heeft dat we met mond en hart Zijn naam belijden. En in de doop heeft de Heere ook alles beloofd wat daarvoor nodig is! U/jij kunt zich opgeven bij de dominee.

Ps. Vanuit het voorgaande seizoen is er al een flinke groep die zich voor de belijdeniscatechisatie heeft opgegeven. Mocht de groep te groot worden, dan is de dominee van harte bereid om een tweede groep te vormen. Want ruimte voor persoonlijke aandacht en inbreng is juist op de belijdeniscatechisatie belangrijk. Met het oog daarop moet de groep niet te groot zijn.