Nieuwsbrief zondag 15 september14.09.2024

De collecten vinden plaats in de eredienst tijdens het zingen voorafgaande aan de prediking. De eerste is voor de diaconie en de tweede voor de kerk en instandhouding van de eredienst. Bij de uitgang kunt u geven voor de zending. Giften overboeken per bankrekening is uiteraard ook mogelijk.
Alle collecten worden van harte aanbevolen.

Tijdens de morgendienst is er kinderoppas in d’Ekkelkaamp.

Bespreking van de preek met de jongeren:
Vanmorgen wordt er na de dienst een korte bespreking naar aanleiding van de preek gehouden voor alle jongeren in de catechisatieleeftijd. Vanuit Esther 4 zien we hoe de ongeveer 21 jarige Esther voor een ontzettend moeilijke keuze komt te staan. Genoeg stof om na de preek over na te praten en te ontdekken hoe actueel dit gedeelte uit de Bijbel is. Alle catechisanten vanaf 12 jaar hebben hier een uitnodiging voor ontvangen. Mocht je geen uitnodiging hebben gekregen dan ben je uiteraard ook van harte welkom.

Voorbereiding, Viering en Dankzegging Heilig Avondmaal:
Vandaag staat de morgendienst in het teken van de voorbereiding op de viering van het Heilig Avondmaal, dat wij volgende week hopen te vieren.
Het Heilig Avondmaal hoort tot het hart van de gemeente. Brood en wijn bepalen ons bij de kern waar het om gaat: Christus lijden, sterven en opstanding om ons zondige mensen te redden en te verzoenen.
De middagdienst van volgende week zondag staat in het teken van dankzegging en nabetrachting op het Heilig Avondmaal.
Glutenvrij avondmaal brood:
Bij de rondgang tijdens het Heilig Avondmaal met brood is er glutenvrij-brood beschikbaar. Indien u hiervan gebruik wenst te maken kunt u even contact opnemen met de scriba:T  (0599)332035 of een berichtje sturen naar: scriba@hervormdonstwedde.nl.

Censura Morum:
Aanmelden voor censura morum is mogelijk tot en met maandag 16 september bij de predikant of de scriba.

Avondmaalscollecte:
Volgende week zondag is de avondmaalscollecte bestemd voor Mercy Ships.

Ter overdenking:
Met het oog op de viering van het Heilig Avondmaal.
“Proef en zie dat de HEERE goed is.” Dit zijn woorden uit Psalm 34:9.
   Eerst iets over de woorden zelf. Het woord ‘proef’ betekent eigenlijk: be-proef. Met andere woorden: probeer maar uit. Weet je nog niet zeker of de Heere goed is? Proef dan maar eens! Brood en wijn zijn een voor-proef van de eeuwige heerlijkheid. Zoals je eerst van een nieuwe fles wijn een slokje krijgt om te proeven, zo mag je als voorproefje het brood en de wijn zien en proeven. Als je dan geproefd hebt, zeg je: ‘Heerlijk, schenk maar in.’ Dat zal straks gebeuren als de verheerlijkte Zoon van God terugkomt op de wolken. Dan is de tijd van het voorproeven voorbij en begint het eigenlijke feest.
   Maar ook nog iets over de structuur waarin deze woorden in Psalm 34 staan. Psalm 34 bestaat uit vier delen. De woorden “Proef en zie dat de HEERE goed is” zijn de eerste woorden van vers 9 en tevens de eerste woorden van het tweede gedeelte in deze psalm. Het tweede gedeelte gaat over ‘de Heere die goed is voor wie Hem vrezen’. Het derde gedeelte gaat over ‘wie de Heere vrezen, zullen het goede doen’. Zie je dat? Op ‘het goede ontvangen’ volgt ‘het goede doen’. Zijn dat ook niet de twee kanten die aan het Avondmaal zitten? We mogen het goede van de Heere verwachten, en Hij geeft het. Tegelijk houden we niet voor niets een dienst van dankzegging, omdat we daarin mogen horen dat we na het Avondmaal in dankbaarheid aan de Heere het goede willen zoeken.

Zondagsschool:
Vandaag begint de zondagsschool weer. Om 11.00 uur hopen we alle kinderen te ontmoeten in d’Ekkelkaamp.
Volgende week zondag is er in verband met de viering van het Heilig Avondmaal geen zondagsschool.

Belijdeniscatechisatie:
We zijn dankbaar dat er ook dit jaar weer een groep is die belijdeniscatechisatie wil gaan volgen. Maar is nog ruimte voor meer deelnemers. Daarom brengen wij de belijdeniscatechisatie hier nogmaals onder de aandacht. Voor meer informatie verwijzen we graag ook naar het kerkblad van juli/augustus en  september. We benadrukken dat het volgen van belijdeniscatechisatie niet op voorhand hoeft te betekenen dat er aan het einde van het seizoen daadwerkelijk belijdenis ‘moet worden gedaan’. Een groot deel van de groep belijdeniscatechisanten van dit seizoen heeft vorig jaar ook de belijdenis-catechisatie gevolgd.
Evenals vorig jaar zal de belijdeniscatechese plaatsvinden op de maandagavond. De eerste bijeenkomst is op 23 september om 20.00 uur in d’ Ekkelkaamp.
Wil jij/u meer informatie? Neem dan gerust even contact op onze dominee (0599-331212) of mail naar predikant@hervormdonstwedde.nl.