College van Kerkrentmeesters02.06.2023

Themavergadering energie
Zoals u misschien nog weet van de gemeenteavond, is het college van plan om enkele themavergaderingen te beleggen. Dit omdat onze gemeente in 2023 een begrotingstekort heeft van ruim € 83.000 en wij op zoek zijn naar mogelijkheden om uitgaven te beperken en kosten te besparen. De eerste themavergadering is gepland op dinsdag 27 juni a.s. Het zal u niet verbazen dat als eerste naar de kosten van energie voor de kerk en d’ Ekkelkaamp wordt gekeken. De kosten daarvan zijn het afgelopen jaar immers explosief gestegen. En hoewel de gas- en stroomprijzen op dit moment behoorlijk gedaald zijn, is het zeker niet ondenkbaar dat de prijzen weer (fors) gaan stijgen.

Verduurzaming biedt de mogelijkheid om kosten te besparen, al moet daarvoor wel eerst worden geïnvesteerd. Op dit vlak is er al het een en ander gerealiseerd. Zo is d’ Ekkelkaamp enkele jaren geleden voorzien van extra dakisolatie en zijn er vorig jaar zonnepanelen geïnstalleerd. Binnenkort wordt de verlichting verduurzaamd en worden de mogelijkheden verkend om te investeren in een ventilatiesysteem met warmteterugwinning. En door te monitoren op het gasverbruik is er bewuster gestookt. Die inzet is beloond met een besparing van ruim 1.000 kuub gas ten opzichte van het vorig jaar. Maar er is meer nodig. Daarom nodigen we gemeenteleden, die ideeën hebben over energie(besparing) en verduurzaming, van harte uit om die ideeën met ons te delen tijdens de themavergadering energie.

Wilt u/jij graag meedenken over het thema energie? Meld uw/jouw interesse dan uiterlijk 19 juni per email: kerkrentmeesters@hervormdonstwedde.nl.
De aanmelding is nodig zodat we weten op hoeveel personen we kunnen rekenen bij de themavergadering.

Renovatie achterwand d’ Ekkelkaamp
Na de zomer wordt de achterwand van d’ Ekkelkaamp gerenoveerd. De werkzaamheden beginnen volgens de voorlopige planning op 4 september en zullen ongeveer 8 weken in beslag nemen. Om kosten te besparen wil het college bij de werkzaamheden, daar waar mogelijk, graag gebruik maken van vrijwilligers uit onze gemeente. Mogen wij alvast een beroep op u/jouw doen voor dit tastbare stukje werk binnen onze gemeente? Aanmelden kan bij ouderling-kerkrentmeester M. Kruiter of per email: kerkrentmeesters@hervormdonstwedde.nl.