Nieuwsbrief zondag 1 januari01.01.2023

De collecten vinden plaats in de eredienst tijdens het zingen voorafgaande aan de prediking. De eerste is voor de diaconie en de tweede voor de kerk en instandhouding van de eredienst. Bij de uitgang kunt u geven voor de zending. Giften overboeken per bankrekening is uiteraard ook mogelijk.

Oudejaarsavondcollecte:
De extra collecte op oudejaarsavond is bestemd voor het Leerstoelfonds.
De opleiding van aanstaande predikanten vormt een belangrijk onderdeel van het werk van de Gereformeerde Bond. Door de prediking van het Woord worden gemeenten gebouwd en leren mensen Jezus Christus kennen als Zaligmaker. Dit fonds draagt ertoe bij dat een adequate opleiding voor werkers in de kerk mogelijk blijft.
Uw gift hiervoor kunt u ook overmaken op rekeningnummer: NL 44 RABO 0349 0041 96 ten name van de diaconie met vermelding van “leerstoelfonds”.

Alle collecten worden van harte aanbevolen

Tijdens de morgendienst op 1 januari is er kinderoppas in d’Ekkelkaamp.

Energie kosten kerkgebouw:
Afgelopen dinsdagavond heeft de kerkenraad samen met het voltallige college van kerkrentmeesters uitvoerig gesproken over de energiekosten van het kerkgebouw en de overweging om tijdelijk de erediensten in d’Ekkelkaamp te houden.
Wij zijn deze avond begonnen met een bezinning over het gebruik van kerken. Voorop gesteld wordt dat een protestantse kerk geen heilige plaats is. Echter is het wel door de eeuwen heen een plaats van ontmoeting met de Heere onder de verkondiging van Zijn Woord en de plaats van samenkomst van de gemeente. Dat verplicht ons om zorgvuldig om te gaan met het al of niet tijdelijk buitengebruik stellen van het kerkgebouw.
Na deze bezinning is gekeken naar de dagelijkse praktijk voor het lopende stookseizoen. Momenteel wordt het kerkgebouw op iets lagere temperatuur verwarmd, hetgeen direct een besparing oplevert van het gasverbruik. Echter moet de kerk door de week én op de zondag een bepaalde minimale temperatuur behouden om schade aan het interieur, het stucwerk en het orgel te voorkomen. Er is een berekening gemaakt op basis van de huidige energieprijzen en het energieverbruik van het afgelopen jaar. Daarbij is ook meegenomen wat het verplaatsen van de diensten naar d’Ekkelkaamp  aan besparing en aan extra kosten zouden opleveren.
De meerkosten bleken voor dit seizoen dermate klein, dat de kerkenraad -met in het achterhoofd de genoemde bezinning- heeft besloten om dit seizoen de zondagse erediensten te blijven houden in ons kerkgebouw.
Het college van kerkrentmeesters bezint zich de komende maanden op maatregelen om het gebruik van energie te beperken. Zoals voor iedereen geldt zijn de kosten voor energie zeer sterk gestegen van zowel de kerk als d’Ekkelkaamp, van € 20.000,- vorig jaar naar een kleine € 50.000,- dit jaar. Het college van kerkrentmeesters houdt er rekening mee dat de totale kosten voor energie in de toekomst een fors deel van het budget voor het onderhoud en in stand houding van de gebouwen zullen blijven innemen.

Nieuwjaarsvisite 2023 – Toneeluitvoering:
Vrijdag 6 januari 2023 hopen we ’s avonds de nieuwjaarsvisite weer te kunnen houden. Deze keer is de invulling van de avond anders dan u gewend bent. Door een aantal gemeenteleden wordt een toneelstuk opgevoerd. In de afgelopen maanden is druk gerepeteerd voor het toneelstuk: “Opoe is d’r hailemoal kloar mit”.
De avond begint om 19.30 uur in d’Ekkelkaamp.
Iedereen is van harte welkom!

De kerkenraad wenst u voor het nieuwe jaar 2023 van harte Gods Zegen toe in welke omstandigheden u ook verkeert.