Nieuwe kringen30.06.2022

In het beleidsplan 2021-2024 van onze gemeente heeft de kerkenraad als beleidsvoornemen opgenomen dat we ons zullen inspannen om een meer lerende gemeente te worden en de betrokkenheid van gemeenteleden op de kerkelijke activiteiten te vergroten. Bovenstaande was ook één van de onderwerpen die bij het beroepingsproces aan de orde is gekomen.

In de afgelopen maanden is er tijdens de ouderlingen-overleggen en in de kerkenraad uitvoerig nagedacht op welke manier wij dit beleidsvoornemen gestalte kunnen geven. Na de periode waarin vanwege covid-19 kerkbezoek beperkt mogelijk was moeten we constateren dat de zondagse erediensten minder goed worden bezocht. Dit baadt de kerkenraad zorgen. Daarom leggen we dit steeds weer voor in gebed tot de Heere. Hij is het immers die Zijn gemeente bouwt en in stand zal houden. Als kerkenraad zijn wij echter ook geroepen om de kerkelijke meelevendheid en de betrokkenheid van alle gemeenteleden zoveel als mogelijk is te stimuleren.
Tijdens de besprekingen ontdekten we dat er behoefte is bij diverse gemeenteleden om meer over het christelijk geloof na te denken, daarnaast moesten we vaststellen dat er gemeenteleden zijn die de band met het geloof en de kerk, om wat voor reden dan ook, hebben losgelaten of dreigen los te laten, maar die toch met vragen rondlopen als: bestaat God? En zo ja, hoe is Hij betrokken op ons leven?
De kerkenraad denkt dat bovenstaande behoeften en vragen met name leven bij de groep van jongvolwassenen tot de leeftijd van plm. 55 jaar.

Op het moment dat u dit leest is hierover op dinsdag 28 juni een informatieavond geweest. Tijdens deze avond is aangegeven dat we het komende winterseizoen van plan zijn om een project op te starten waarbij een tweetal nieuwe kringen worden opgezet.  Wij doen dit in de vorm van een project omdat het nog niet verantwoord is om nu al een structurele vorm voor meerdere jaren te realiseren. U zult begrijpen dat het opzetten van nieuwe kringen organisatorisch en financieel gevolgen heeft.

Een tweetal nieuwe kringen:
•    Speciaal voor gemeenteleden die graag willen nadenken en praten over de kernthema’s van het christelijk geloof en/of aanverwante (praktische) onderwerpen waarmee we in het dagelijkse leven worden geconfronteerd, zoals mogelijke opvoedingsvragen, maar ook vragen over het begrijpen van een preek starten we de geloofscatechese. De kring zal geleid worden door  ds. Van den Berg. Gedurende het winterseizoen zijn wij van plan om negen van deze avonden te houden.
•    Voor gemeenteleden voor wie kerk en geloof op afstand zijn geraakt, maar die ondertussen wel met vragen rondlopen over de zin en het ontstaan van het leven willen we graag een negental ‘ontmoetingsavonden’ organiseren. Deze laagdrempelige avonden worden begeleid door ds. Van den Berg.

De doelgroep jongvolwassenen en allen tot plm. 55 jaar krijgen binnenkort een uitnodigingsbrief thuisbezorgt met uitvoerige informatie over het project.  Deze uitnodigingsbrief zal ook bijgesloten worden bij het volgende kerkblad, zodat iedereen deze informatie tot zich kan nemen. Mocht u  na het lezen van dit artikel vragen hebben dan kunt u contact opnemen met ds. Van den Berg.