Geloofsopvoeding15.03.2022

binnen het gezin

De kerkenraad bezint zich op dit moment over een onderwerp waarover zij zich al geruime tijd zorgen maakt: de geloofsoverdracht binnen jonge gezinnen en de betrokkenheid van jonge gezinnen binnen de gemeente, met name in de erediensten. Binnen afzienbare tijd hopen we vanuit deze bezinning heel concreet met meer informatie naar u toe te komen. Ondertussen gebeurt er natuurlijk ook het nodige. Zo zijn we ontzettend dankbaar om te merken dat de catechisaties goed worden bezocht en dat we links en rechts positieve reacties ontvangen van jongeren over de ontmoetingen op de  catechisatie, de zondagschool en de clubs.
Ook in de erediensten is er de afgelopen tijd een aantal keer aandacht besteed aan dit thema. Naast een kinderdienst jl. december en jeugddienst afgelopen zondag 27 februari, stonden we bijvoorbeeld op zondag 2 januari stil bij de jeugdjaren van de Heere Jezus en de belangrijke rol van Zijn/onze geloofsopvoeding (n.a.v. Lukas 2:40). Maar ook in de doopdienst van jl. zondag 20 februari kwam dit onderwerp opnieuw ter spraken (n.a.v. Markus 10:13-16). We hopen van harte dat dit onderwijs ook daadwerkelijk aan- en binnenkomt, in het bijzonder bij de gezinnen van onze gemeente. En we bidden dat het onderwijs dat via de verkondiging wordt ontvangen, vervolgens ook zegenrijk zal doorwerken binnen de gezinnen.

Want het zwaartepunt in de geloofsopvoeding van onze kinderen en in het leren trouw te zijn in de dienst van God en in het leren om trouw je plaats in te nemen in het midden van de gemeente… het zwaartepunt daarvan ligt duidelijk bij de opvoeding thuis. Ook hierin wil de kerkenraad graag concreet motiveren en stimuleren. Zo ontvangen bij doopdiensten de doopouders een heel bruikbaar doopgeschenk en hebben we in de adventstijd ook gratis boekjes ter beschikking gesteld om thuis met de (klein)kinderen te kunnen lezen. Deze keer willen we graag onderstaande boekbespreking onder de aandacht brengen. Deze is afkomstig uit De Waarheidsvriend van 20 januari jl. We bevelen dergelijke lectuur van harte aan voor de jonge gezinnen als hulpmiddel om heel concreet aan de geloofsopvoeding van de kinderen van de gemeente vorm te geven. Deze deeltjes zijn bij het verschijnen van dit kerkblad ook verkrijgbaar bij de boekentafel in onze gemeente.