Onderhoudswerkzaamheden kerk02.04.2021

Zoals u in het vorige kerkblad heeft kunnen lezen wordt er druk gewerkt aan het interieur van het kerkgebouw. We zijn inmiddels een aantal weken verder en de werkzaamheden lopen naar een voltooiing.

Vanaf half februari tot medio maart is de stukadoor bezig geweest om de scheuren in de gewelven te repareren. Dit werk houdt in dat de scheur in de gemetselde gewelven over de gehele lengte wordt open gekapt waarbij alle losse delen verwijderd worden. De scheuren zijn gereinigd en met speciale mortel laagsgewijs weer dichtgezet en afgewerkt met een pleisterlaag. Op enkel plekken is het stucwerk van de wanden hersteld en zijn krimpscheuren van het bestaande stucwerk dichtgezet. Ook zijn in de raamkozijnen op diverse plekken losgeraakte stenen weer opnieuw ingemetseld. Deze stenen zijn door roestvorming van stalen kozijnen van de glas in loodramen losgedrukt. Het staal achter het metselwerk is plaatselijk ontroest en opnieuw geconserveerd.

Alle glas in loodramen zijn aan de binnenzijde van boven tot onder door een aantal vrijwilligers gewassen.

De verlichting is voorzien van nieuwe bedrading. En de kroonluchters zijn opgeknapt en voorzien van energiezuinige lampen. Daarbij is het uiterlijk van de lampen en de kleur van de verlichting passend bij de kroonluchters,
zoals we dit gewend waren.

Het schilderwerk van plafonds, wanden en gewelven is nagenoeg gereed. Het bijwerken van de gewelfstenen, voegjes en accentrandjes zijn hierbij een tijdrovend karwei.

Dit neemt dan ook iets meer tijd dan vooraf voorzien. Binnenkort zal de steiger constructie uit de kerk verwijderd worden waarna nog een klein gedeelte van de wanden afgewerkt moet worden. Daarna kunnen de technische voorzieningen weer worden geïnstalleerd en wordt het kerkgebouw schoon gemaakt.

Met behulp van budget uit het verjaardagfonds is het mogelijk om ook nieuwe gordijnen aan te brengen. Uit onderzoek blijkt dat de huidige gordijnen al meer dan 40 jaar dienst hebben gedaan. Op deze gordijnen zit een lange levertijd. De gordijnen zullen dan ook nog niet bij de ingebruikname in de kerk aangebracht zijn. De oude gordijnen worden in eerste instantie terug gehangen en zullen na levering van de nieuwe gordijnen worden vervangen.

Naar verwachting zal de kerk eind april / begin mei weer beschikbaar zijn voor de erediensten.

Namens het college van kerkrentmeester, Martin Kruiter.