Wie is ds. van den Berg29.06.2021

Mijn naam is ds. G. van den Berg. Op donderdag 1 juni 1978 zag ik in Stolwijk het levenslicht. Stolwijk ligt onder de rook van Gouda en in dit mooie dorp ben ik opgegroeid en ik heb er tot aan onze verhuizing in februari 2016 naar Sint Philipsland gewoond. De Heere heeft mij in deze plaats rijk gezegende levensjaren geschonken. Niet alleen was er in mijn ouderlijk huis een uiterst prettig en stabiel leefklimaat om in op te groeien; ook het geestelijk klimaat thuis en in de Hervormde kerk heeft de Heere rijk willen zegenen. Ik mocht er (letterlijk: onder de prediking) al jong tot geloof komen. Ook leerde ik in Stolwijk mijn vrouw Celia kennen, met wie ik in 1999 ben getrouwd. Celia komt overigens niet uit Stolwijk, maar is opgegroeid in Ouderkerk a/d IJssel en Krimpen a/d IJssel. Beiden komen we dus uit het Groen Hart van de Krimpenerwaard. In Stolwijk zijn ook onze twee zoons geboren: Jonathan (2014) en Matthias (2015).
Van 1998 t/m 2010 ben ik werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Aanvankelijk eerst als verkoopmedewerker, later als verkoopbinnendienst, daarna breide mijn werkzaamheden zich uit richting marketing en logistiek. In 2007 werd ik als manager verantwoordelijk voor deze drie categorieën. Stuk voor stuk mooie jaren waaraan ik goede herinnering bewaar. Ik heb het als een uitdaging én zegen ervaren om naast de theologiestudie ook ervaring op te hebben mogen doen in het bedrijfsleven.

Vanaf 2001 studeerde ik in deeltijd theologie aan de Universiteit in Utrecht. Eerst de vooropleiding (Grieks & Latijn), daarna de Bachlor theologie. Daarna volgde de Master theologie aan de PThU te Utrecht, welke ik op 28 augustus 2014 met goed gevolg te Amsterdam heb afgerond. Op 28 oktober deed ik „colloqium‟ in de Walburgiskerk te Zutphen. In februari 2010 ontving ik preekconsent en in september 2010 werd ik kerkelijk werker. O.a. twee jaar in Boven-Hardinxveld, één jaar in Middelharnis, twee jaar in Waddinxveen en een half jaar in Barendrecht. Daarnaast gaf ik in een aantal gemeenten catechisatie. In de zomer van 2015 kondigde zich het beroep vanuit de Hervormde Gemeente van Sint Philipsland zich aan; in september werd het beroep uitgebracht.
Na het aannemen van dit beroep lieten de bevestiging & intreden nog even op zich wachten, omdat de huisvesting voor ons als predikantsgezin nog moest worden gerealiseerd. In de morgendienst van zondag 13 maart 2016 ben ik door ds. C.J. van der Plas uit Zwijndrecht bevestigd en in de middagdienst deed ik intrede. De intredetekst was Genesis 33 vers 18a, 20: “Jakob kwam in shalom aan bij de stad Sichem, die in het land Kanaän ligt, nadat hij uit Paddan-Aram gekomen was. (…) Hij richtte daar een altaar op en gaf het de naam: De God van Israël is God.” De jaren in Sint Philipsland waren intensief en leerzaam. Gelukkig hebben we dagelijks Gods hulp en nabijheid mogen ervaren en met verwondering mogen we opmerken dat de arbeid niet ongezegend is gebleven. Dat geeft diepe vreugde en dankbaarheid.

In het vroege voorjaar van 2021 kondigde zich onverwachts het beroep naar Onstwedde aan. Gods weg in ons leven leidde ons vanuit het zuidwesten van het land naar het noordoosten. Op zaterdag 24 april, op de verjaardag van Jonathan, mocht ik het beroep aannemen. En wat gaat het dan ineens hard! Op D.V. zondagmorgen 4 juli zullen we afscheid nemen van Sint Philipsland. Het is de bedoeling dat dan op maandag 5 juli de verhuiswagen voor de deur staat. Aansluitend zal op zondag 11 juli de bevestiging en intrede plaatsvinden in de schitterend gerestaureerde Nicolaaskerk te Onstwedde. Hiermee voltrekt zich een bijzonder detail in ons leven. Want voor de 3e keer kruist mijn weg die van ds. Harkema: eerst in Middelharnis, daarna Sint Philipsland (ook zijn 1ste gemeente) en dan nu Onstwedde.

Het is een groot voorrecht om in dienst van de allerhoogste Koning werkzaam te mogen zijn en de gemeente van Christus, in afhankelijkheid en samen met anderen, te mogen dienen. En hoewel we nu nog veel verder bij onze familie en vrienden vandaan worden geroepen, mogen we met vreugde de weg naar Onstwedde gaan. In het besef dat Gods weg altijd de beste weg is om te gaan. We zien uit naar een heilrijke tijd in het Hoge Noorden vanonder de zegenende handen van onze Heere en Heiland, Jezus Christus.